Cuprins
TikTok este o platformă chineză de distribuire a videoclipurilor, lansată în 2016, care a câștigat popularitate în ultimii ani. A devenit una dintre cele mai în vogă platforme de social media, crescând exponențial în timpul pandemiei, depășind chiar și Instagramul ca număr de utilizatori.
Conform Forbes, TikTok a crescut de patru ori mai mult decât Instagram în ultimii patru ani, atingând 1,92 miliarde de utilizatori în 2023 – cu 59 de milioane mai mult decât Instagram. Analizând perioada dintre 2017 și 2023, observăm că popularitatea în ascensiune a TikTok a avut un rol major în amplificarea utilizării platformelor de social media în general, contribuind astfel la o majorare impresionantă de aproximativ 78% în acest sector. În plus, extinderea globală a platformei, și în special în Europa, a stimulat economia nu numai prin generarea de venituri, ci și prin crearea de noi oportunități de angajare.
Peisajul global și european al TikTok
La începutul anului 2024, TikTok a înregistrat un număr mediu de 142 de milioane de utilizatori activi pe lună în țările Uniunii Europene, având cei mai mulți utilizatori în Germania, Franța și Italia.
Luând în considerare populația țărilor europene, reiese că, în medie, 30% din populație accesează TikTok lunar.
Notabil este faptul că multe țări depășesc această medie, inclusiv țări de dimensiuni mici precum Irlanda, de dimensiuni medii ca România și Suedia, și cele mari ca Spania, unde procentajul este semnificativ mai mare, atingând cifre de aproximativ 40%.
În termeni numerici, a fi activ pe TikTok înseamnă că un utilizator deschide aplicația de aproximativ 19 ori pe zi și petrece 89 de minute navigând prin videoclipuri sau creând conținut, conform statisticilor din 2021. Utilizatorii predominanți ai platformei sunt reprezentanții Generației Z, născuți după anul 1996, care dispun de o așa-numită "putere de cumpărare" estimată la 44 de miliarde de dolari, folosită pentru a cumpăra bunuri și servicii prin platformă.
În ceea ce privește informațiile financiare, TikTok este deținut de ByteDance, cel mai valoros "unicorn" la nivel mondial, cu o capitalizare de piață de 200 de miliarde de dolari în 2023 și o evaluare de 84 de miliarde de dolari în același an. Pentru comparație, Instagram are o evaluare de 47,4 miliarde de dolari, iar Facebook este evaluat la 59 de miliarde de dolari.
Valoarea TikTok depășește valoare financiară directă, având capacitatea de a stimula veniturile altor afaceri care utilizează platforma ca instrument de marketing, contribuind astfel la profiturile lor.
În Europa, TikTok a avut un impact semnificativ asupra economiei, generând aproape 5 miliarde de euro prin intermediul activității IMM-urilor din cinci țări.
TikTok în România: o analiză detaliată în contextul european
În România, rată de penetrare a internetului este foarte înaltă. Conform datelor Statista, în 2023, aproape 89,9% din populația țării, sau 17,8 milioane de persoane dintr-un total de 19,8 milioane, utilizează internetul.
Această digitalizare avansată a României se reflectă și în utilizarea intensivă a rețelelor sociale, unde 13,5 milioane de persoane sunt active. Din acest total, 7,58 milioane, reprezentând 56% din utilizatorii de platforme sociale și având vârsta de peste 18 ani, sunt activi pe TikTok.
Acest procent situează România pe locul doi în Europa pentru adopția TikTok în raport cu populația generală, cu un impresionant 38,6% din cetățeni activi pe platformă. Până în 2029, se așteaptă ca numărul de utilizatori TikTok în România să crească cu aproximativ 1,4 milioane.
Această participare activă demonstrează nu doar progresul țării în ceea ce ține dedigitalizare, dar subliniază și creativitatea românilor care aleg TikTok ca o formă de exprimare.
Remarcabil este și faptul că 85% dintre utilizatorii din România au postat cel puțin un videoclip pe TikTok. Aceasta indică o tendință de creștere pozitivă a țării, aliniindu-se la noile tendințe.
Din statistici reiese că audiența este formată din persoane cu vârste între 20 și 35 de ani și că este aproape echilibrată în ceea ce privește genul, cu 49,1% femei și 50,9% bărbați ca audiență a reclamelor, conform măsurătorilor făcute de ByteDance, compania mamă a TikTok.
Observații
Expansiunea rapidă a TikTok, accelerată de pandemie, a determinat o creștere impresionantă, care i-a permis să depășească numărul de utilizatori de pe Instagram și Facebook. Cu toate acestea, analiza datelor arată că, deși TikTok își mărește constant audiența, există alte platforme cu o prezență mai vastă și mai bine înrădăcinate în obiceiurile cotidiene ale societății.
Conform previziunilor Statista, se așteaptă o creștere suplimentară în anii următori, dar pare puțin probabil ca TikTok să depășească complet platforme stabilite precum Instagram și Facebook pe termen lung. Totuși, lumea este într-o constantă evoluție, iar a face predicții foarte exacte nu este posibil. Pentru moment, putem doar să comentăm ceea ce vedem, adică milioane de entuziaști TikTok în întreaga lume, cu variații între țări, inclusiv o tendință pozitivă notabilă în România.