Tot ce trebuie să știi despre Biroul de Credit

Cuprins

Share
Tweet
Share

Ce este Biroul de Credit?

Biroul de Credit S.A. este instituția care furnizează informații despre istoricul de credit al unei persoane sau al unei companii. Aceste informații sunt colectate de la diferite instituții financiare, cum ar fi bănci, societăți de creditare, companii de leasing sau alte surse autorizate. Informațiile sunt apoi procesate și puse la dispoziția solicitanților, inclusiv băncilor și altor instituții financiare.

Biroul de Credit a fost înființat în 2003 și este o societate pe acțiuni (S.A.), având ca acționari cele 20 de cele mai mari bănci din România. Printre acestea se numără: Banca Transilvania; BRD; BCR; Raiffeisen Bank; CEC Bank; Alpha Bank România; UniCredit Bank România; Banca Românească; ING; Garanti Bank România.

Biroul de Credit este, de asemenea, membru al Asociației Europene a Birourilor de Credit (ACCIS).

Cine poate consulta informații din Biroul de Credit?

Baza de date a Biroului de Credit poate fi consultată de instituții financiare bancare și nebancare, societăți de asigurări și de recuperare a creanțelor. Cu toate acestea, condiția pentru a putea accesa baza de date este ca respectivele companii să furnizeze informații Biroului de Credit. Prin urmare, este necesar să se încheie un contract reciproc cu Biroul de Credit. Lista instituțiilor participante poate fi găsită aici.

Participanții (instituțiile financiare) pot interoga baza de date în două situații:

  1. Când primesc o solicitare de credit;

  2. Pentru a monitoriza comportamentul propriilor clienți.

Ce informații sunt colectate de Biroul de Credit?

Biroul de Credit colectează și prelucrează datele necesare pentru a determina gradul de îndatorare și pentru a evalua bonitatea persoanelor care solicită credite, debitorilor, giranților și codebitorilor.

Conform Biroului de Credit, informațiile colectate includ:

  • Date de identificare;

  • Date despre angajator;

  • Date despre tipul de credit solicitat;

  • Date despre alte conturi;

  • Numărul de interogări efectuate de alți participanți, adică alte instituții.

Ce informații sunt furnizate de Biroul de Credit?

Informațiile furnizate de Biroul de Credit pot include date despre plățile în întârziere sau neefectuate, precum și alte probleme legate de credite, cum ar fi restanțele sau falimentele. Aceste informații pot fi utilizate de către instituțiile financiare pentru a lua decizii informate în ceea ce privește acordarea de noi credite sau împrumuturi.

În Raportul de Credit furnizat de Biroul de Credit, este inclus și scorul FICO obținut în urma prelucrării informațiilor despre creditele înregistrate ale persoanei vizate. De aceea, este important ca persoanele vizate să verifice periodic propriul dosar de credit și să ia măsuri pentru a-l îmbunătăți în situația în care există informații inexacte sau incomplete. Scorul de credit joacă un rol din ce în ce mai important în decizia de acordare a unui împrumut. Un scor de credit mare nu garantează obținerea creditului, deoarece sunt luați în considerare mulți alți factori, precum venitul, suma solicitată sau tipul împrumutului. Totuși, un scor de credit ridicat poate înclina decizia în direcția dorită, deoarece ajută la crearea unui profil de debitor pozitiv.

Scorul FICO este folosit de Biroul de Credit din 2009, când s-a decis adoptarea unui model internațional de scoring.

Citește mai mult despre scorul de credit

Click aici

Pentru ce perioadă sunt păstrate datele înregistrate în Biroul de Credit?

Informațiile furnizate de Biroul de Credit sunt păstrate în baza de date pentru o perioadă de timp determinată. Fiecare înregistrare, inclusiv cele referitoare la restanțe, sunt păstrate timp de 4 ani. După această perioadă, datele, atât cele pozitive, cât și cele negative, vor fi șterse automat din baza de date a Biroului de Credit.

Cum pot verifica dacă sunt înregistrat la Biroul de Credit?

Există mai multe modalități de a verifica dacă ești înregistrat la Biroul de Credit:

  1. În mod direct, prin accesarea site-ului securizat al Biroului de Credit.

  2. Prin expedierea unei scrisori recomandate prin poștă. Pentru aceasta, trebuie descărcat un formular de pe site-ul Biroului de Credit.

  3. Prin intermediul participantului (instituției la care este solicitat creditul).

Verificarea la BC poate fi solicitată gratuit doar o dată pe an. De asemenea, trebuie menționat că interogările la Biroul de Credit pot avea un impact negativ asupra scorului de credit, așa că nu este recomandat să trimiți prea multe solicitări. Biroul de Credit are la dispoziție o lună de la data înregistrării pentru a răspunde solicitării.

Un detaliu important este acela că instituția financiară este obligată să te informeze (telefonic sau în scris) cu cel puțin 15 zile înainte de raportarea la Biroul de Credit.

Pot solicita ștergerea din Biroul de Credit?

Biroul de Credit nu este responsabil de corectitudinea datelor înregistrate. În cazul în care raportul tău de credit conține informații eronate sau neactualizate, poți solicita corectarea sau rectificarea acestor informații. Procedura este următoarea:

  1. Persoana vizată solicită personal corectarea datelor la una dintre instituțiile financiare partenere.

  2. Solicitarea este transmisă participantului cu mențiunea "date contestate".

  3. Datele sunt verificate.

  4. Decizia este comunicată persoanei vizate și datele eronate sunt rectificate.

Procedura pentru a solicita ștergerea datelor este similară, însă ștergerea datelor poate fi solicitată doar în anumite condiții, cum ar fi prelucrarea ilegală a datelor sau faptul că datele colectate nu mai sunt necesare scopului pentru care au fost colectate.

Autor:
General Manager
Emil Kjær
General Manager

Emil își folosește expertiza pentru a face diferența în sectorul financiar. A studiat la Universitatea din Danemarca de Sud și este director general la Intelligent Banker din 2013, unde a ajutat peste 500.000 de utilizatori din întreaga lume cu nevoile lor financiare.

Copyright © 2024 Moneezy - All Rights Reserved